Saturday, August 3, 2013


Apakah GIGO? GIGO ni amat penting dalam kehidupan kita sebagai hamba ALLAH yang sentiasa inginkan kebahagiaan dalam  hidup. Dimana letaknya kebahagiaan hidup sebagai seorang hamba di atas muka bumi ini? Setiap orang mempunyai pandangan yang berbeza. Kebahagiaan masing-masing juga terletak pada cara yang berbeza. Namun sedarkah kita dalam mencari kebahagiaan itu perlu disertakan dengan redha. Apa yang kita lakukan jika disertakan dengan redha ALLAH maka kita akan bahagia dan yang paling penting redha ALLAH terletak pada redha ibu bapa. Jadi jangan sesekali membelakangkan ibu bapa dalam membuat keputusan.
Garbage In Garbage Out atau akronimnya GIGO amat penting dalam kehidupan kita. Kalau diterjemahkan secara terus maka maksudnya masuk sampah keluar sampah. Tetapi maksud yang cuba saya sampaikan di sini adalah sekiranya input tidak elok maka output yang dihasilkan juga tidak elok. Semalam sempat saya membaca buku Pendidikan Anak-anak tulisan Saedah Siraj yang mementingkan Pendidikan Anak-anak menurut Islam. Tidak mudah ya ingin mendidik anak-anak, namun tidak sesukar mana jika kena acuannya. Ramai ibu bapa hari ini yang membesarkan anak-anak mereka bersama-sama syaitan. Kenapa saya cakap macam tu? Amboi sesedap rasa saja kan cakap mcm tu. Namun sedarlah bahawa untuk melahirkan anak-anak yang sempurna imannya bermula daripada diri ibu bapa itu sendiri.
Luqman Al-Hakim pernah menyebut "Aku mendidik anak-anakku 20 tahun sebelum mereka dilahirkan". Jadi bermula daripada pemilihan calon pasangan yang beriman akan menentukan hidup anak-anak sangat penting. Ya memang benar, IMAN TAK BOLEH DIWARISI dan AMAT MUSTAHIL JIKA IMAN BOLEH DIWARISI namun IBU BAPA ADALAH MODEL KEPADA ANAK-ANAK, yang menjadikan seperti iman itu diwarisi namun disebabkan asuhan ibu bapa yang sempurna maka lahirlah anak-anak yang sempurna imannya. Terdapat sebuah hadis yang menyatakan :
"Sebaik-baik perkara yang diwariskan para ibu bapa kepada anak-anak adalah adab (percakapan dan perbuatan yang baik)"
Rasulullah juga pernah bersabda,
"Tidak ada seorang pun yang dilahirkan kecuali dilahirkan di atas fitrah maka ibu bapalah yang menjadikannya Yahudi, Nasrani atau Majusi"
Maksudnya di sini ibu bapa yang melatih anak dan mencorakkan kehidupan anak-anak seperti mana yang mereka mahukan. Oleh itu, ibu bapa perlu menjaga akhlak, personaliti dan ketrampilan diri kerana anak-anak yang dilahirkan ibarat kain putih yang mana jika ibu bapa tidak mencorakkan dengan baik maka persekitaran lain akan mencorakkan anak-anak yang mungkin akan menjadi tidak baik.
Jika kita lihat hari ini, ramai ibu bapa yang terlalu sibuk urusan di luar rumah sehingga mengabaikan kasih sayang kepada anak-anak di rumah yang menyebabkan anak-anak terjebak dengan perkara-perkara yang tidak elok (semata-mata mahukan perhatian ibu bapa).
Apabila berbincang mengenai soal didikan kepada anak-anak soal makanan yang diberikan kepada anak-anak tidak boleh dilupakan. Dari mana sumber makanan atau pendapatan yang diberikan kepada anak-anak kita. Adakah dari sumber yang halal atau syubhah? Makanan yang dimakan ni akan dibawa kemana-mana tau sebab akan bercampur dengan darah dalam badan kita (jadi daging).
Teringat satu dialog dengan kawan.
Tak ingat topik perbincangan kami, yang saya ingat dia kata, "Jom saya belanja awak makan. Hadiah la tu. Awak akan bawa hadiah tu kemana-mana, mungkin juga sampai mati".
Tapi pastikan hadiah yang diberi tu dari sumber yang halal ya. Jangan buat aniaya kat orang, kita juga yang akan disoal nanti kerana menjamu orang lain dengan makanan yang hasilnya dari sumber yang syubhah atau tidak halal. Nauzubillah.
Beri makan anak ni bermula sejak hari pertama anak dilahirkan. SUSU IBU.Halal ke susu ibu ni? InsyaALLAH halal jika sumbernya halal. Sebab apa saya cakap macam tu? Sebabnya kalau si ibu makan makanan yang haram, susu ibu yang diberikan kepada anak-anak akan mempengaruhi perangai dan sikap anak apabila mereka besar nanti kerana sumber makanan yang diberikan berasal daripada sumber yang haram dan diragui.
Itulah pentingnya GIGO. Garbage In Garbage Out. InsyaALLAH ibu bapa yang baik akan melahirkan anak-anak yang baik. Tapi nanti ada pula orang cakap, habis macam mana anak Tok Imam terlibat dengan maksiat? Huh,siapa nak jawab tu?
Jawabnya, bukan salah ibu mengandung. Itu sebab mereka yang hanyut dengan nafsu kerana janji syaitan dan iblis untuk menyesatkan manusia di muka bumi kerana syaitan tak pernah berputus asa untuk menyesatkan manusia . Jadi, kita yang waras ni. Pilihlah JALAN yng kita mahukan.

No comments:

Post a Comment