Friday, November 26, 2010

HAMBA YANG BERDOSA...


SEGALA PUJI BAGI ALLAH TUHAN SEKALIAN ALAM.....(RABBILA'LAMIN)

Wahai diri yang penuh lumpur dosa dan noda,
wahai diri yang selalu mengikut hawa nafsu dengan serakahnya,
wahai diri yang menjadikan kehidupan satu sia-sia,
wahai diri yang selalu menjadikan angan-angan satu persendaan,

ingatlah wahai diri yang penuh dosa dan noda,
bersegeralah taubat nasuha dengan secepat mungkin selagi matahari tidak terbit dari barat, dan nyawa tidak sampai lagi ke tengkorok. Kamu masih lagi boleh bertaubat pada-Nya. Dalam firman-Nya

Hai orang-orang yang beriman, bertaubatlah kepada Allah dengan taubatan nasuhaa (taubat yang semurni-murninya). Mudah-mudahan Rabbmu akan menutupi kesalahan-kesalahanmu dan memasukkanmu ke dalam jannah yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, pada hari ketika Allah tidak menghinakan Nabi dan orang-orang mu`min yang bersama dia; sedang cahaya mereka memancar di hadapan dan di sebelah kanan mereka, sambil mereka mengatakan: "Ya Rabb kami, sempurnakanlah bagi kami cahaya kami dan ampunilah kami; Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas segala sesuatu."(Al-Thrim:08)

Ingatlah wahai diri yang mengikut hawa nafsu,
bahawa sesungguhnya kita hidup di dunia ini hanya sementara sedangakn kehidupan di akhirat tiada penghujungnya. Itulah kampung kita, disitulah tempat pengadilan bagi setiap hambanya yang taat dan juga ingkar. Apa guna kita mengikut hawa nafsu yang tidak sudah2 menyuruh kita dalam melakukan kejahatan dan jauh dari kebenaran. firman ALLAH di dalam kitab-Nya yang mulia



Dan Kami telah turunkan kepadamu Al Qur`an dengan membawa kebenaran, membenarkan apa yang sebelumnya, yaitu kitab-kitab (yang diturunkan sebelumnya) dan batu ujian terhadap kitab-kitab yang lain itu; maka putuskanlah perkara mereka menurut apa yang Allah turunkan dan janganlah kamu mengikuti hawa nafsu mereka dengan meninggalkan kebenaran yang telah datang kepadamu. Untuk tiap-tiap umat diantara kamu , Kami berikan aturan dan jalan yang terang. Sekiranya Allah menghendaki, niscaya kamu dijadikan-Nya satu umat (saja), tetapi Allah hendak menguji kamu terhadap pemberian-Nya kepadamu, maka berlomba-lombalah berbuat kebajikan. Hanya kepada Allah-lah kembali kamu semuanya, lalu diberitahukan-Nya kepadamu apa yang telah kamu perselisihkan itu,(AL-MAIDAH:48)

Ingatlah wahai diri yang hina,
janganlah kamu terperangkap dengan dunia yang menghidangkan perkara yang sia2
sedangkan kamu dalam kerugian di dunia dan juga akhirat.
Al-Imam syafie rahimaullah taala, pernah bermadah siapa inginkan dunia hendakalah berilmu, siapa inginkan akhirat hendaklah berilmu dan siapa yang inginkan dunia dan akhirat hendaklah berilmu.
wahai diri yang dhoif,

iNGATLAH......
Dunia lebih hina dari bangkai kambing
Dari Jabir ra, Rasulullah SAW bersabda, "Demi Allah sungguh dunia ini lebih hina dalam pandangan Allah daripada bangkai kambing dalam pandangan kalian." (HR.Muslim)

Dunia adalah penjara mukmin dan syurga bagi kaum kafir
Dari Abu Hurairah ra ia berkata, Rasulullah SAW bersabda, "Dunia adalah penjara bagi orang-orang mukmin dan syurga bagi orang-orang kafir." (HR.Muslim)

Dunia ibarat sayap nyamuk
Sahl bin Sa'ad As Sa'idy ra berkata, Rasulullah SAW bersabda, "Andai kata dunia ini bernilai di sisi Allah sebesar sayap nyamuk, niscaya tidak akan diberikannya kepada orang kafir meski seteguk air." (HR.Tirmidzi)

SUBHANALLAH(MAHA SUCI ALLAH) WALHAMDULILLAH WALAILLAHAILLAH......

No comments:

Post a Comment